HISTORICKÁ LETADLA LETECKÉHO MUZEA PŘI NATÁČENÍ FILMU

Středeční ráno 19. února bylo tak mrazivé, že piloti nadačního fondu letadla Metoda Vlacha postrkovali očima ručičku teploměru, aby alespoň trošku poskočila nad – 10°C. Na letišti v Mladé Boleslavi bylo totiž plánováno natáčení filmových záběrů pro připravovanou celostátní akci „Letecký sportovec 2024“.

Filmaři si vybrali dvě historická letadla z Leteckého muzea Metoděje Vlacha, která měla postupně vyjet z muzea před letišťní věž Aeroklubu. Na devátou hodinu to bylo letadlo Metoděje Vlacha, které mělo pro záběry představovat Blériota Jana Kašpara. Letadlo  bylo ale v muzeu zavěšeno a tak piloti Vladimír Lukeš, Tomáš Svárovský a Vladimír Procházka museli nejprve část letadel z muzea vytlačit ven do sněhu, pak Vlachův letoun spustit dolů, vytlačit ven a hned nastartovat, než motor vychladne, pak opět letadla z venku nastěhovat zpět do muzea.

Ve scénce před věží Aeroklubu vystupovali Miroslav Táborský jako reportér a Václav Marhoul jako Jan Kašpar a náš letoun představoval Blériota Jana Kašpara.

První část natáčení probíhala až do jedenácté hodiny, kdy promrzlí piloti převezli promrzlý letoun zpět do muzea a situace se opakovala. Část letadel vytlačit ven, letoun Vlachův zavěsit a vytáhnout do expoziční polohy a letadla z venku opět zatlačit dovnitř.

Po přestávce na oběd se situace opakovala s letounem Grade. Piloti Tomáš Souček, Tomáš Svárovský a Lukáš Pilvousek vytlačili část letadel na plochu do sněhu, spustili Grade dolů a vytlačili na plochu do sněhu. Teplota byla již na -3°C a tak se dokonce podařilo motor nastartovat a přejet s ním pod věž Aeroklubu.

Odpolední natáčení bylo dramatické. Pilot Tomáš Souček nejprve pro kameru zalétal několik okruhů a úplně promrzlý přistál přímo před kameru. Už už se chystal z letounu vystoupit, když režisér požádal ještě o jeden let. Tak smutné oči jsem u Tomáše ještě neviděl, když nastupoval do Grade, jako kdyby lezl do sudu s ledem. Let provedl a filmaři byli spokojení.

Pak na zemi u letadla proběhla krátká scénka s Jitkou Čvančarovu a Filipem Tomsou.

Nejzajímavější část následovala.  Letadlo Grade bylo zavěšeno na jeřáb a vytaženo do výšky  pěti metrů, aby herečka Jitka Čvančarová, která v kostýmu představovala první českou pilotku Boženu Laglerovou, mohla být v záběru pro kameru, jako když skutečně letí. Jitka ale netušila, že po nazkoušení bude záběr s letadlem ve vzduchu při nastartovaném motoru. Motor jsme na zemi nastartovali a vrtule, která byla něco přes metr od obličeje herečky, foukala mrazivý vítr přímo do očí. Aby se motor prohřál a ve vzduchu se nezastavil, musel chvíli běžet na vyšší otáčky, ale herečka to snášela srdnatě. Letoun byl i s natočeným motorem a herečkou vyzdvihnut do výšky a Jitka přes hluk motoru křičela do kamery: „…. Jsem Boženka a letím k vám……“. Pan režisér pochopil, že herečka musí zůstat živá a ne zmrzlá a tak záběr opakoval jen dvakrát. Pro tuto scénu se z města vrátil Vláďa Lukeš, který při záběru ve výšce jistil letoun lanem, aby se neotočil.

Na závěr ještě pár fotek pro vzpomínku na natáčení, převoz Grade a jeho zavěšení v muzeu a honem do Hangár Café leteckého muzea na buřta a polévku abychom se trochu zahřáli.

Pořad, ve kterém naše letadla vystupují můžete vidět v pátek 28. února na ČT SPORT ve 20.15 hod.

Vladimír Handlík