JAKÁ BYLA MUZEJNÍ NOC V NAŠEM MUZEU

V pátek 19. května připravilo letecké muzeum Metoděje Vlacha pestrý program pro své návštěvníky. Od 16 hod byly připraveny pro zájemce vyhlídkové lety a připravená letadla stála přímo u leteckého muzea.

V 18 hod byla zahájena příprava historických letadel pro letové ukázky. Letadla - originály i repliky - postupně vyjížděla před kavárnu leteckého muzea a byla vystavena pro diváky. Návštěvníci mohli také sledovat jejich přípravu pro vzlet včetně doplňování paliva.
Ještě před leteckými ukázkami proběhla beseda s významným VIP hostem celé akce, generálmajorem Emilem Bočkem, který je posledním žijícím československým pilotem, který létal u RAF v Anglii. Pan generál přijel z Brna, kde žije, prohlédl si letecké muzeum a také měl možnost svézt se na originálu amerického kurýrního letadla Piper L-4. Pilotem byl pan Vojtěch Vala, Čechokanaďan, který společně s pilotem nadace Metoděje Vlacha Jaroslavem Klackem celou akci zorganizoval a pana generála Bočka k nám do Mladé Boleslavi přivezl. Pan generál Boček je velice vitální člověk a ve svých 94 létech se o sebe kompletně stará a pravidelně navštěvuje různá setkání pilotů.

Ještě před létáním historických letadel proběhla s generálem Bočkem beseda s piloty i návštěvníky leteckého muzea, kde vyprávěl svůj životní příběh, jak se dostal z naší republiky obsazené Němci, jak byl ve Francii a jak začal létat v Kanadě. K zajímavé části vyprávění patřily vzpomínky na bojové lety nad Evropu a také na nouzové přistání s letounem Spitfire, kterému po startu vysadil motor. Generál Boček zůstal s námi do pozdních nočních hodin.

V letových ukázkách se postupně vystřídala letadla Aeroklubu Mladá Boleslav, Nadace Metoděje Vlacha i soukromých majitelů. Aeroklub předvedl krásné ukázky letounu An-2 s piloty Tomášem Ratimcem a Petrem Frýbou, seskoky parašutistů i akrobacii větroně v provedení Honzy Sobotky.
Mezi historickými letouny vévodil Polikarpov Po-2 s Petrem Handlíkem a také replika Fieseler Storch s pilotem Jirkou Justem. Pestrost historických letadel nadchla diváky, kteří po přistání odměňovali piloty bouřlivým potleskem. Ten patři na příklad také Josefu Plotnárkovi v letounu Bestiola, Petrovi Prskavcovi v letounu Sopwith Pup, Martinu Součkovi v Racku PB6 a nebo Vláďovi Procházkovi na letounu Pfalz E.1. Také další letouny sklidily zasloužený potlesk: Adam Hlaváč na Piperu L4, Petr Handlík na zbrusu novém Morane Saulnier BB, Vladislav Balda na Fokker D.8 nebo Jaroslav Klacek na Nieuport 12. Krásné ukázky předvedli také Bohouš Rosička na Betě Minor a Petr Rautner na Trenéru Z-126.
Závěr patřil jako vždy letounu Grade, které pilotoval Tomáš Souček a k velkému pobavení diváku při průletech ubral plyn a z letoun dolů křičel „ahóóóój...!“ a dále letadlu Metoděje Vlacha s pilotem Jaroslavem Klackem, který při silném bočním větru předvedl bravurní let. Diváci se ale nevšimli, že těsně před přistáním přestala na motoru fungovat jedna svíčka a pilot při stával na „tři válce“, což při prudkém větru nebyla žádná legrace. Letoun i pilot vše bez úhony přežili.

V závěru akce mohli diváci z galerie sledovat zavěšování letadel na kladkostroje a jejich úklid do muzea. Při dobrém plzeňském pivu nebo vínu se všichni zaposlouchali do krásné klasické jazzové hudby v podání mladoboleslavské skupiny Hot Club.
Muzejní noc v leteckém muzeu navštívilo přes 2200 lidí.

Vladimír Handlík

Fotografie Kamil Večeřa: